25 SEO tips om je website te optimaliseren voor Google in 2025 – met handige checklists

Kijk jij af en toe jaloers naar websites die bovenaan staan in Google? En vraag je je af hoe ze daar gekomen zijn? Met deze 25 praktische en super belangrijke SEO-tips leg je een stevige basis voor een betere vindbaarheid in Google.

1. Zorg voor sterke en relevante HTML titels

De HTML titel, of ‘title tag’, is één van de belangrijkste onderdelen van elke pagina op je website op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Elke pagina binnen jouw website heeft een eigen HTML titel; dit is de titel die helemaal bovenaan in de browserbalk staat. Het is tevens de titel van je webpagina die naar boven komt in de zoekresultaten van Google:

Checklist voor een goede HTML titel:
De HTML titel moet:

  • • Minimaal 1 relevant trefwoord bevatten (bij voorkeur ver vooraan in de titel).
  • • Maximaal 65 karakter bevatten (inclusief spaties).
  • • Pakkend zijn.
  • • Niet volgepropt worden met trefwoorden, 1 of 2 is voldoende.
Wat is een HTML titel en wat is een Meta description e1515070454334

2. Schrijf relevante Meta descriptions

De Meta description vertelt de bezoeker in enkele regels wat ze allemaal op je webpagina kunnen vinden. De Meta description heeft geen SEO waarde, maar komt duidelijk naar voren in de zoekresultaten van Google en heeft daardoor wel veel invloed op de vermelding bij de zoekmachines en het klik gedrag van surfers. Bovendien geeft Google ook ‘punten’ aan je website als je een hoog doorklik percentage vanuit de Google zoekresultaten hebt.

Checklist voor een goede Meta description:

  • • De Meta description moet potentiële bezoekers aansporen naar jouw site door te klikken i.p.v. de concurrent.
  • • Hij mag maximaal 155 karakters bevatten (inclusief spaties).

Snel de HTML titels en Meta descriptions van al je pagina’s bekijken in Google om te zien waar verbetering nodig is? Dat kan door het volgende in te typen in Google: site:www.website.nl
Achter de dubbele punt komt dan de volledige URL van jouw website.

Pro tip: met deze tool check je supersnel of jouw HTML titel en Meta description het juiste aantal karakters bevatten. De tool geeft niet aan wat het maximum is, maar telt dus wel letters, spaties en punten voor je.

Bekijk al je HTML titels en Meta descriptions in Google e1515062753638

3. Sterke paginatitel en tussenkoppen

De paginatitel (ook Heading 1 of H1 genoemd) is de zichtbare titel op je pagina. Hierin moeten altijd belangrijke trefwoorden verwerkt worden. Zorg dat er maximaal één Heading 1 per pagina is en dat deze titel bovenaan de pagina staat.
Ook de tussenkoppen (Heading 2 en soms Heading 3) worden herkend door Google. Zorg ook hier voor sterke tussenkoppen met trefwoorden erin. Belangrijk is dat je in het CMS aangeeft dat een tussenkop een Heading 2 is, in plaats van het tussenkopje alleen vetgedrukt maken.

4. Zorg voor goede teksten: Content is King!

Dankzij steeds slimmer wordende zoekmachines moet je website waardevolle content bevatten om hoog in de organische zoekresultaten van Google terecht te komen.

Checklist voor goede content:

  • • Zorg dat jouw pagina’s minimaal 600 woorden bevatten. Meer content is beter, mits het goede content is.
  • • Werk met alinea’s met tussenkopjes (Heading 2) en gebruik daarin ook weer belangrijke trefwoorden waar mogelijk.
  • • Trefwoorden in de content is belangrijk, maar leesbaarheid is nog belangrijker; doe alles dus met mate.
  • • Zorg voor een duidelijke Call To Action op elke pagina.
  • • Maak je je zorgen om mobiel gebruik bij veel content? Bouw na een sterke eerste alinea een Call To Action in en ga daaronder verder met de tekst. Zo scoor je goed voor de scannende gebruiker én voor Google.
  • • Zorg voor een sterke intro waarbij het hoofdtrefwoord (het onderwerp) meteen redelijk vooraan in de intro genoemd wordt. Zowel voor de lezer als voor Google is het dan snel duidelijk waar het artikel over gaat.

Pro tip: bekijk hier nog meer handige content tips.

Zorg voor goede teksten Content is King e1515062746530

5. Word gevonden op belangrijke trefwoorden

We hebben het al een paar keer genoemd; het belang van goede trefwoorden (of zoekwoorden). Weet jij waar je klanten op zoeken in Google? En maak je ook echt kans om op die zoekwoorden gevonden te worden?

Pro tip:
Checklist voor het gebruik van goede zoekwoorden:

  • • Ga zelf brainstormen; waar zoeken mijn klanten op in Google? Gebruik daarna Answer the publicUbersuggest en Keyword shitter om te zien welke trefwoorden nog meer relevant zijn. Via deze gratis websites genereer je goede suggesties.
  • • Analyseer jouw lijst met trefwoorden via Google AdWords Keyword planner. Je hebt hiervoor wel een actief AdWords account nodig. Hiermee krijg je weer nieuwe trefwoordsuggesties en kun je de zoekvolumes inzien.
  • • Focus niet alleen op trefwoorden met het hoogste zoekvolume. De concurrentie op die zoekwoorden is groot. De kans dat je hoog scoort op een iets minder populair woord is dan groter, ook dit kan waardevolle conversies opleveren.
  • • Hou er bij verwerking van trefwoorden op de website altijd rekening mee dat de tekst in de eerste plaats belangrijk is voor bezoekers en in de tweede plaats voor trefwoord optimalisatie. Pagina’s met een overkill aan zoekwoorden worden door Google afgestraft.
  • • Mix trefwoorden met longtail trefwoorden.

6. Scoor op Longtail trefwoorden

Longtail trefwoorden zijn een stuk specifieker dan standaard trefwoorden. Ze bestaan uit 3 of meer zoekwoorden. Zo word je gevonden op heel specifieke onderwerpen en neem je het populairste zoekwoord meteen mee. Wees dus beschrijvend en mix trefwoorden met longtail trefwoorden.

Bijvoorbeeld:
Niet alleen: Vakantie Thailand – Maar ook: Vakantie Thailand 3 weken met kinderen
Niet alleen: Glazenwasser – Maar ook: Glazenwasser gezocht Apeldoorn

Bij een tekst over spijkerbroeken kun je dus een mix maken van de zoekwoorden: mooie spijkerbroeken - zwarte spijkerbroeken - mooie zwarte spijkerbroeken online kopen - spijkerbroeken kopen – hippe spijkerbroek - et cetera.

“Mooie zwarte spijkerbroeken online kopen” is een vorm van een long-tail trefwoord. Je scoort hierin zowel het trefwoord “Spijkerbroeken” en “Spijkerbroek” als ook “Zwarte spijkerbroeken”, als “Spijkerbroeken online” (en alle andere varianten) en ook tot op zekere hoogte “Mooie spijkerbroeken”.

Word gevonden op belangrijke trefwoorden e1515063082649

7. Verras de bezoeker visueel

Creëer rijke pagina’s. Gebruik naast tekst ook afbeeldingen, video’s, infographics, quotes, et cetera. Dat maakt een pagina niet alleen overzichtelijker en prettiger, maar bezoekers blijven ook langer op de website. Hoe langer ze blijven, hoe belangrijker Google jouw website gaat vinden!

8. Maak een knaller van een Homepage

De Homepage is jouw visitekaartje. Het is belangrijk dat er tekst op aanwezig is, maar het hoeven hier niet persé 250 woorden te zijn. Belangrijker is dat de pagina er goed uit ziet voor de bezoeker en effectief is. Een bezoeker beslist in een paar seconden of hij op je website blijft of vertrekt. Wees dus duidelijk over je doel/diensten en zorg voor een goede Call To Action.

Pro tip:
Checklist voor een goede Homepage:

  • • Maak direct duidelijk waar je bent als bezoeker en wat je op deze site kunt doen. De bezoeker neemt hiervoor maximaal 2 á 3 seconden de tijd.
  • • De HTML titel en pagina titel moeten erg sterk zijn en de belangrijkste trefwoorden bevatten.
  • • Zorg dat er een intro aanwezig is.
  • • Creëer een duidelijke Call To Action.
  • • Ook op de Homepage geldt; maximaal 1 paginatitel/Heading 1.
Maak een knaller van een Homepage e1515065550655

9. Goede inkomende links

Relevante links van andere websites naar jouw site waren ooit heel belangrijk voor de ranking van je site in Google. Hoe meer links, hoe beter, was vaak het motto. Tegenwoordig zijn deze ‘backlinks’ minder belangrijk en kijkt Google sterk naar de kwaliteit van de inkomende links. De enige links naar jouw site die je positie in Google versterken, zijn backlinks vanaf websites die zelf een goede reputatie bij Google hebben en zelf dus ook goed scoren. Ook belangrijk is dat de website die naar jou linkt echt relevant is voor jou. Links dienen daarom een goede ‘anchortekst’ te hebben (dat is de tekst die klikbaar is gemaakt naar jouw website). Zorg ervoor dat dit een trefwoord is, niet de woorden ‘klik hier’ want die geven geen waarde aan jouw website.

Pro tip:
Checklist goede inkomende links:

  • • Van belangrijke en relevante websites.
  • • Van leveranciers.
  • • Bij voorkeur afkomstig van een pagina of tekst die relevant is voor jou, met een hyperlink waarin een belangrijk trefwoord is opgenomen.
  • • Koop links niet en wees voorzichtig met linkruil. Stop geen/weinig tijd in linkpagina’s en doe niet aan A-B-C links.
  • • Link ook af en toe vanuit social media berichten naar relevante pagina’s op je website. Dit ziet Google ook steeds meer als inkomende link en je haalt je doelgroep weer even naar je website.

Voorbeeld inkomende link:
Een slotenmaker in Amsterdam kan een link op de website van Amsterdam.nl krijgen op een pagina die gaat over ‘buitengesloten worden van huis’, met in de tekst de hyperlink ‘slotenmaker in Amsterdam’.

Goede inkomende links e1515065540335

10. Zorg voor relevante interne links

Interne links zijn weer een ander type link; die creëer je zelf. Zorg binnen je website voor links tussen de verschillende pagina’s en doe dat juist wel met belangrijke trefwoorden. De bezoeker blijft namelijk op jouw site, dus Google ziet zo dat bezoekers op belangrijke trefwoorden klikken en binnen jouw website vinden wat ze zoeken voor dat trefwoord. Probeer dus links als ‘Klik hier’, ‘Lees meer’, et cetera te voorkomen.

Let op: Het specifieke hoofdtrefwoord kan beter niet linken naar andere artikelen binnen de site. Door die link 'denkt' Google dat je voor dat betreffende onderwerp/trefwoord een andere pagina moet bezoeken, omdat je iemand doorverwijst. Linken met sub-trefwoorden is juist weer heel goed.

11. Let op bij externe links

Link je zelf vanaf jouw website naar externe websites, zorg dan dat deze altijd openen in een nieuw tabblad of venster. Anders raak je jouw bezoeker kwijt. Zorg er ook voor dat de hyperlink geen trefwoorden bevat die voor jou belangrijk zijn.

Voorbeeld externe link:
Je hebt een hoveniersbedrijf en op je website staat een pagina over tuinhuisjes. Om voorbeelden te laten zien van tuinhuisjes wil je linken naar de website van de leverancier. In de zin ‘Bekijk de mooiste tuinhuisjes die ons hoveniersbedrijf voor u kan bouwen’ wil je niet dat het voor jou belangrijke trefwoord ‘tuinhuisjes’ naar de leverancier linkt. Want dan verliest dat woord voor jou aan waarde. Maak daarentegen het woord ‘bekijk’ klikbaar als externe link.

Zorg voor relevante interne links e1515065525622

12. Optimale websitesnelheid

De snelheid van je website is tegenwoordig erg belangrijk. Je kan dit zelf controleren door je website of een specifieke webpagina in Google Page Speed te analyseren.
Je krijgt een score te zien en daaronder een lijst met tips hoe je je websitesnelheid kunt verbeteren.

Veel punten kunnen door een websitebouwer worden aangepast.

Pro tip:
Wat kun je zelf doen om de websitesnelheid te verbeteren?

  • • Afbeeldingen zo klein mogelijk maken voor je foto’s uploadt (maar wel zodat de kwaliteit nog goed blijft, dus ook niet te klein).
  • • Niet te veel plug-ins installeren op je website.
Optimale websitesnelheid e1515065514882

13. Optimaliseer de afbeeldingen op je website

Zorg dat je nooit afbeeldingen uploadt naar je website die niet van tevoren een goede bestandsnaam hebben meegekregen. Want ook dat ziet Google. Na het uploaden kun je foto’s ook een goede alt-tag meegeven.

Checklist voor optimale afbeeldingen:

  • • Bestandsnaam = Omschrijving van de foto en proberen trefwoorden te verwerken. Niet te lange tekst
  • • Geef de afbeelding na het uploaden ook een alt-tag mee. Dit is per CMS verschillend. De alt-tag mag hetzelfde worden als de bestandsnaam.
  • • Heb je al allerlei foto’s geüpload op je website zonder hier allemaal rekening mee te houden? Maak er dan een project van dat je de foto’s opnieuw uploadt, met juiste grootte en bestandsnaam, waarna je de oude foto’s verwijdert. Je kunt dit pagina voor pagina aanpakken.
  • • Verklein de afbeeldingen voor je ze uploadt (zie tip 12).

14. Reviews, recensies en interactie op je website

Als je een nieuwe telefoon of een televisie gaat kopen, hoe bepaal je dan welk product je koopt? Of je zoekt een restaurant voor een speciale gelegenheid, hoe bepaal je waar je gaat eten? Aan de hand van recensies natuurlijk! En zo komen klanten ook terecht op jouw website; vanwege recensies. Vraag je klanten daarom altijd of ze een recensie willen achterlaten op Google Mijn Bedrijf, op Facebook en op andere relevantie recensiewebsites.

Daarbij is het belangrijk om altijd te reageren op recensies. Bedank negatieve recensenten vriendelijk voor hun feedback en geef aan dat je het issue via een privékanalen zal proberen op te lossen (en doe dat natuurlijk ook). Bij positief resultaat; vraag of de klant onder zijn recensie wil laten weten dat het is opgelost.
Ook bij positieve recensies; reageer met een bedankje.

Schrijf je blogs op je website? Stimuleer bezoekers dan om onder artikelen te reageren. Google ziet dat er interactie plaatsvindt op je website en zo scoor je punten.

Reviews recensies en interactie op je website e1515065500239

15. Meten is weten

  • • Installeer Google Analytics of een ander statistieken platform op je website zodat je weet hoeveel bezoekers je hebt, waar bezoekers vandaan komen, etc.
  • • Contoleer of je bezoekersaantallen groeien of dalen en vergelijk hiervoor de cijfers met dezelfde periode vorig jaar. Dus niet: oktober met september. Maar wel: oktober 2021 met oktober 2022. Soms hangen bezoekersaantallen nauw samen met hoogseizoenen, vakantieperiodes, feestdagen, etc.
Meten is weten e1515065485625

16. Stimuleer de conversies op je site

  • • Zorg dat je bezoekers leidt/stuurt naar de juiste pagina op je website, bijvoorbeeld een contactformulier, een offerte pagina of een pagina om een bepaald product te bestellen.
  • • Zorg dat elke pagina minimaal 1 call to action heeft die naar jouw belangrijke conversiepagina(‘s) leidt. Middels een klikbare interne link of middels een opvallende button.
  • • Meet je conversies in Google Analytics zodat je weet waar je goede leads vandaan komen. Dit kun je heel nauwkeurig instellen en bijhouden in Google Analytics
Stimuleer de conversies op je site e1515065468289

17. Heb je een WordPress site? Maak je leven makkelijker met Yoast!

Veel websites zijn gebouwd in WordPress. De WordPress plugin Yoast helpt je bij het controleren van de basis SEO punten bij elke pagina op je website. Installeer de Yoast plugin en je kunt snel zien of de HTML titels en Meta descriptions niet te lang of te kort zijn, of de trefwoorddichtheid goed is, of berichten lang genoeg zijn en meer. Bovendien helemaal gratis. 

Yoast geeft een handig overzicht van SEO verbeterpunten e1515065449290

18. Check 'broken links'

Check of de diverse interne en externe links nog werken. Soms kom je erachter dat een link niet meer werkt of naar de verkeerde pagina gaat. Zo kun je bezoekers kwijt raken en dan is natuurlijk zonde.

Pro tip: met deze tool inventariseer je gratis de 'broken links' op de gehele website.

19. Varieer in je woordkeuze

Door te variëren in je woordkeuze houd je een tekst fris en leesbaar. Gebruik je in de eerste zin ‘Amsterdam’, schrijf dan in de tweede zin ‘de hoofdstad’. Organiseer je bedrijfsuitjes, gebruik dan ook woorden zoals teamuitje, groepsuitje en teambuilding. Naast een frisse tekst levert dit ook extra kansen op in Google omdat je meerdere zoektermen gebruikt.

Pro tip: denk ook aan het afwisselen van bijvoeglijk naamwoorden. Niemand leest graag vier keer het woord 'uniek' of 'leuk' of 'mooi' achter elkaar. Gebruik deze tool voor het vinden van synoniemen.

20. Waar zoekt jouw doelgroep op? Dat zie je in Google!

Twee heel simpele tips om via Google te achterhalen waar jouw doelgroep op zoekt! Allereerst: voer jouw zoekterm in de zoekbalk in. Google vult zelf al allerlei suggesties in om je zin af te maken. Probeer het maar eens met termen als: 'huis bouwen' of 'uitbouw' (handig voor een bouwbedrijf), of 'personeelsuitje' (handig voor een evenementenbureau). Google vult jouw zoektermen aan met suggesties zoals:

- Huis bouwen kosten
- Huis bouwen prefab
- Uitbouw kosten per m2
- Uitbouw voorkant huis
- Personeelsuitje ideeën
- Personeelsuitje online
- Personeelsuitje corona

Zo krijg je een aardig beeld van de vragen die spelen bij jouw doelgroep én je weet meteen waar kansen liggen om te scoren met goede artikelen die zowel aan de informatiebehoefte voldoen als veel SEO-waarde hebben.

SEO tips zoektermen in Google e1610542684387

21. Gerelateerde zoekwoorden

Maar dat is nog niet alles. Google geeft ook inzicht in 'gerelateerde zoekwoorden'; zoektermen die samenhangen met het trefwoord dat je hebt ingevuld. Scrol helemaal naar beneden. Daar, onderaan de eerste pagina met zoekresultaten, geeft Google je een lijstje gerelateerde woorden. Het is slim om ook die woorden mee te nemen in een artikel over het hoofdonderwerp waarop je hebt gezocht.

SEO tips gerelateerde zoekwoorden e1610542560309

22. Vermijd dubbele content (duplicate content)

Dubbele content - ook wel 'duplicate content' genoemd - betekent dat er op verschillende webpagina's dezelfde (dubbele) inhoud te vinden is. Dit is vaak schadelijk voor je website. Google herkent het (her)gebruiken van teksten op je eigen website (en Google herkent ook plagiaat: content die al op een andere website voorkomt). De kans is groot dat de betreffende pagina daardoor minder goed scoort in Google en andere zoekmachines. Ook het gedeeltelijk hergebruiken van teksten is niet aan te raden. Google kijkt namelijk niet alleen naar de gehele tekst, maar ook naar delen van teksten. Het aanpassen van een aantal woorden of zinnen kan Google dus ook herkennen.

Hoe los je dat op? Schrijf altijd teksten die je zelf hebt bedacht: unieke content. Ga geen content van andere websites gebruiken op je eigen website. (Her)gebruik ook geen teksten op je eigen website op meerdere plekken. Inspiratie en informatie opdoen van andere bronnen is natuurlijk prima, zolang je er maar je eigen unieke verhaal van maakt.

23. Check de mobiele weergave (mobile first)

Het is inmiddels vanzelfsprekend dat een website 'mobiel-vriendelijk' moet zijn. Je website moet dus ook goed worden weergegeven op mobiele schermen (telefoon, tablet) en zich automatisch aanpassen aan de schermgrootte van de gebruiker (oftewel: responsive zijn). Sterker nog: Google kijkt zelfs eerst naar de mobiele weergave (mobile first) en vindt dit belangrijker dan de weergave op desktop- of laptopschermen. Het algoritme van Google beloont websites die mobiel-vriendelijk zijn door ze een boost te geven in de zoekrangschikking.

Maar daarmee ben je er nog niet. Een goed geoptimaliseerde pagina op de website, gaat verder dan alleen een responsive weergave. Bijvoorbeeld:

  • • Is de snelheid op mobiel of tablet ook goed?
  • • Staan alle calls to action op mobiele weergave op de juiste plekken?
  • • Wordt de bezoeker op de juiste momenten gestimuleerd om een actie te ondernemen? (Zoals contact opnemen, een offerte aanvragen, inschrijven voor een mailing, etc.).
  • • Hoe is de pagina-indeling op mobiel: staan je belangrijkste items op overzichtspagina's/verzamelpagina's wel bovenaan, of worden deze naar onderen gedrukt op de site?
  • • Heb je een webshop, wat is dan de optimale weergave van producten in de webshop? Je kunt bijvoorbeeld testen bij welke weergave er de meeste aankopen worden gedaan.

Dit soort vragen is belangrijk om een optimale ervaring te creëren voor je bezoekers en zo het meeste uit je website te halen.

Er is één 'maar'!
Contact opnemen gebeurt vaak gemakkelijk via mobiel. Maar vraag je de klant om een uitgebreide offerteaanvraag in te vullen, of om een grote aankoop te doen (bijvoorbeeld een reis), dan wordt dit door het meerendeel van de bezoekers alsnog via desktop of laptop gedaan. Blijkbaar vinden mensen het toch prettig om voor dit soort acties, waarbij meer handelingen verricht moeten worden, goed overzicht te hebben op een groter scherm. Onderschat dus ook de weergave van je website op het grotere scherm niet en zorg voor een optimale ervaring zowel op mobiel als bij een desktopweergave.

24. Voorkom een Error 404-pagina met redirects!

Je komt het vast wel eens tegen: een 404 foutmelding op je scherm omdat je een URL (webpagina) bezoekt die niet (meer) bestaat. Bijvoorbeeld doordat een URL veranderd is. Als een 404 error op jouw eigen website staat is dat ontzettend zonde, zo raak je je websitebezoekers immers kwijt. De oplossing is simpel: redirects!

Het plaatsen van een redirect is een manier om zowel zoekmachines als bezoekers te laten weten dat de URL die wordt bezocht, vervangen is door een andere URL. Hiermee voorkom je dus dat bezoekers een 404 foutmelding krijgen en je website verlaten.

Tip: Probeer te voorkomen dat de URL van pagina's op je website veranderen. Mocht dit toch noodzakelijk zijn, zorg dan dat een redirect geplaatst wordt op het moment dat de bestaande URL verdwijnt of wordt vervangen. Dit kan een SEO-specialist voor je doen.

25. Focus trefwoord

Een focus trefwoord of focus keyphrase is de zoekterm waarop je wilt dat een specifieke pagina of blogpost het beste en meeste zal ranken. Iemand die in Google zoekt op die term, zou in de ideale situatie dus op jouw webpagina moeten uitkomen.

Het is belangrijk om (waar mogelijk) een pagina te optimaliseren voor 1 specifiek trefwoord. Stel voor dat je pagina A optimaliseert voor “Trefwoord A” dan is het beter om niet “Trefwoord A” ook in te stellen als focus trefwoord voor pagina B.

Het focus trefwoord is bij voorkeur ook niet al te lang. Denk hierbij aan 1 à 2 tot maximaal circa 6 à 7 woorden.

Je kunt het focus trefwoord of focus keyphrase invullen in het CMS, net boven de HTML-titel en Meta-description.

Bonustips

  1. Optimaliseer voor Voice Search:
    Met de opkomst van spraakgestuurde zoekopdrachten is het belangrijk om content te creëren die aansluit bij natuurlijke spreektaal en vraaggerichte zoekopdrachten.
  2. Implementeer structured data (schema markup):
    Structured data (schema markup) is een code die aan een website wordt toegevoegd om zoekmachines te helpen de inhoud beter te begrijpen en rijke zoekresultaten (rich snippets) weer te geven. Door gestructureerde gegevens toe te voegen, help je zoekmachines namelijk de inhoud van je pagina's beter te begrijpen. Dat kan leiden tot rijkere zoekresultaten, zoals rich snippets. Een rich snippet is een verrijkte zoekresultaatweergave die extra informatie toont, zoals recensies, prijzen of afbeeldingen. Het helpt gebruikers sneller relevante resultaten te vinden. Het is belangrijk voor je SEO omdat het de zichtbaarheid van je pagina en relevantie van je site in zoekmachines verhoogt, en daarmee ook de kans op klikken (CTR) vergroot.
  3. Verbeter de gebruikerservaring (UX):
    Een gebruiksvriendelijke website met een intuïtieve navigatie, snelle laadtijden en mobielvriendelijk ontwerp verhoogt de betrokkenheid van bezoekers en wordt door zoekmachines beloond met hogere rankings.
  4. Focus op lokale SEO:
    Voor bedrijven met een fysieke locatie is het optimaliseren voor lokale zoekopdrachten cruciaal. Zorg voor consistente NAP-gegevens (naam, adres, telefoonnummer) en moedig klanten aan om recensies achter te laten op platforms zoals Google Mijn Bedrijf (zoals al aangegeven bij punt 14).
  5. Maak gebruik van interne zoekfunctionaliteit:
    Het implementeren van een zoekfunctie op je website helpt bezoekers snel de gewenste informatie te vinden en biedt waardevolle inzichten in zoekgedrag, wat kan bijdragen aan contentoptimalisatie.
  6. Monitor en analyseer zoekopdrachten binnen de site:
    Door het zoekgedrag van gebruikers op je website te analyseren, kun je ontdekken welke informatie ze zoeken en eventuele ontbrekende contentonderdelen op de site identificeren.

Last but not least

Loop minimaal één keer per jaar je gehele website door en bekijk de website als een bezoeker. Heeft elke pagina een duidelijke call to action? Is de blogpagina netjes opgemaakt? Et cetera.
Waarschijnlijk zie je dan weer heel andere punten op de website die je kunt verbeteren én je kunt alle nieuwe kennis van het afgelopen jaar toepassen!

Zo stoom je jouw website klaar om goed gevonden te worden in Google!

Heb je vragen? Stel ze onder dit artikel. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de SEO en Online Marketing van je website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

 

Zo stoom je jouw website klaar om goed gevonden te worden in Google e1515065423403

10 Redenen om voor WebNomad te kiezen:

Ervaren online marketeer & tekstschrijver
Scherpe prijzen
Volop persoonlijke aandacht
Geen langlopende contracten
Betaalbaar en betrouwbaar
Uitgebreide wenseninventarisatie
Meetbare resultaten
Rapportages en persoonlijke evaluaties
Maatwerk
Klanttevredenheid is onze toprioriteit

4 thoughts on “25 SEO tips om je website te optimaliseren voor Google in 2025 – met handige checklists

  • Een voor de hand liggende oplossing is om andere websites aan te schrijven om een backlink naar jouw website te plaatsen. Op lange termijn is dit echter geen handige strategie, omdat dit geen natuurlijke backlinks zijn en een algoritme-update van Google desastreuze gevolgen kan hebben voor je notering in de zoekresultaten. De beste maar ook meest tijdsintensieve manier om backlinks te creeren is daarom om zeer sterke content te schrijven. Lezers zullen deze al snel willen delen op hun eigen website en ook Google zal je hiervoor belonen.

    • Hoi Julie, dankjewel voor je reactie. We zijn het inderdaad helemaal met je eens. Zoals bij tip 9 beschreven: goede inkomende links zijn relevante links die komen vanaf relevante websites die zelf een goede reputatie bij Google hebben en er wordt gelinkt met een goede ‘anchortekst’. En vooral ook de tip om geen links te kopen (dit mag niet van Google, hier kan je voor bestraft worden) en ook niet te ruilen, niet te (laten) plaatsen op linkpagina’s en geen A-B-C links te (laten) plaatsen. Het magische woord is ‘kwaliteit’. Maar dat geldt eigenlijk voor elke vorm van SEO en copywriting natuurlijk. En zoals jij ook al aangeeft zal Google je daar zeker voor belonen.

  • Een enorm nuttig artikel! Voor iemand die niet thuis is in SEO worden alle stappen duidelijk en logisch gegeven. Nu nog kijken of het in de praktijk ook zo werkt.

    • Hoi Max,

      Bedankt voor je positieve reactie en wat goed om te lezen dat je er hier veel aan hebt! Als je deze SEO-basisprincipes goed toepast en je website actief blijft onderhouden, weet ik zeker dat je verrast zult zijn door de resultaten. Laat ons gerust over een aantal maanden even weten of je al effect ziet, we zijn benieuwd!

      Hartelijke groet,
      Monique

Reacties zijn gesloten.