19 SEO tips om je website te optimaliseren voor Google in 2019 – met handige checklists

Kijk jij af en toe jaloers naar websites die bovenaan staan in Google? En vraag je je af hoe ze daar gekomen zijn? Met deze 19 praktische en super belangrijke SEO tips leg je een stevige basis voor een betere vindbaarheid in Google.

1. Zorg voor sterke en relevante HTML titels

De HTML titel, of ‘title tag’, is één van de belangrijkste onderdelen van elke pagina op je website op het gebied van zoekmachine optimalisatie. Elke pagina binnen jouw website heeft een eigen HTML titel; dit is de titel die helemaal bovenaan in de browserbalk staat. Het is tevens de titel van je webpagina die naar boven komt in de zoekresultaten van Google:

Checklist voor een goede HTML titel:
De HTML titel moet:

  • • Minimaal 1 relevant trefwoord bevatten (bij voorkeur ver vooraan in de titel).
  • • Maximaal 65 karakter bevatten (inclusief spaties).
  • • Pakkend zijn.
  • • Niet volgepropt worden met trefwoorden, 1 of 2 is voldoende.

2. Schrijf relevante Meta descriptions

De Meta description vertelt de bezoeker in enkele regels wat ze allemaal op je webpagina kunnen vinden. De Meta description heeft geen SEO waarde, maar komt duidelijk naar voren in de zoekresultaten van Google en heeft daardoor wel veel invloed op de vermelding bij de zoekmachines en het klik gedrag van surfers. Bovendien geeft Google ook ‘punten’ aan je website als je een hoog doorklik percentage vanuit de Google zoekresultaten hebt.

Checklist voor een goede Meta description:

  • • De Meta description moet potentiële bezoekers aansporen naar jouw site door te klikken i.p.v. de concurrent.
  • • Hij mag maximaal 155 karakters bevatten (inclusief spaties).

Snel de HTML titels en Meta descriptions van al je pagina’s bekijken in Google om te zien waar verbetering nodig is? Dat kan door het volgende in te typen in Google: site:www.website.nl
Achter de dubbele punt komt dan de volledige URL van jouw website.

Pro tip: met deze tool check je supersnel of jouw HTML titel en Meta description het juiste aantal karakters bevatten. De tool geeft niet aan wat het maximum is, maar telt dus wel letters, spaties en punten voor je.

3. Sterke paginatitel en tussenkoppen

De paginatitel (ook Heading 1 of H1 genoemd) is de zichtbare titel op je pagina. Hierin moeten altijd belangrijke trefwoorden verwerkt worden. Zorg dat er maximaal één Heading 1 per pagina is en dat deze titel bovenaan de pagina staat.
Ook de tussenkoppen (Heading 2 en soms Heading 3) worden herkend door Google. Zorg ook hier voor sterke tussenkoppen met trefwoorden erin. Belangrijk is dat je in het CMS aangeeft dat een tussenkop een Heading 2 is, in plaats van het tussenkopje alleen vetgedrukt maken.

4. Zorg voor goede teksten: Content is King!

Dankzij steeds slimmer wordende zoekmachines moet je website waardevolle content bevatten om hoog in de organische zoekresultaten van Google terecht te komen.

Checklist voor goede content:

  • • Zorg dat jouw pagina’s minimaal 250 á 300 woorden bevatten. Meer content is beter, mits het goede content is.
  • • Werk met alinea’s met tussenkopjes (Heading 2) en gebruik daarin ook weer belangrijke trefwoorden waar mogelijk.
  • • Trefwoorden in de content is belangrijk, maar leesbaarheid is nog belangrijker; doe alles dus met mate.
  • • Zorg voor een duidelijke Call To Action op elke pagina.
  • • Maak je je zorgen om mobiel gebruik bij veel content? Bouw na een sterke eerste alinea een Call To Action in en ga daaronder verder met de tekst. Zo scoor je goed voor de scannende gebruiker én voor Google.

Pro tip: bekijk hier nog meer handige content tips.

5. Word gevonden op belangrijke trefwoorden

We hebben het al een paar keer genoemd; het belang van goede trefwoorden (of zoekwoorden). Weet jij waar je klanten op zoeken in Google? En maak je ook echt kans om op die zoekwoorden gevonden te worden?

Pro tip:
Checklist voor het gebruik van goede zoekwoorden:

  • • Ga zelf brainstormen; waar zoeken mijn klanten op in Google? Gebruik daarna Answer the publicUbersuggest en Keyword shitter om te zien welke trefwoorden nog meer relevant zijn. Via deze gratis websites genereer je goede suggesties.
  • • Analyseer jouw lijst met trefwoorden via Google AdWords Keyword planner. Je hebt hiervoor wel een actief AdWords account nodig. Hiermee krijg je weer nieuwe trefwoordsuggesties en kun je de zoekvolumes inzien.
  • • Focus niet alleen op trefwoorden met het hoogste zoekvolume. De concurrentie op die zoekwoorden is groot. De kans dat je hoog scoort op een iets minder populair woord is dan groter, ook dit kan waardevolle conversies opleveren.
  • • Hou er bij verwerking van trefwoorden op de website altijd rekening mee dat de tekst in de eerste plaats belangrijk is voor bezoekers en in de tweede plaats voor trefwoord optimalisatie. Pagina’s met een overkill aan zoekwoorden worden door Google afgestraft.
  • • Mix trefwoorden met longtail trefwoorden.

6. Scoor op Longtail trefwoorden

Longtail trefwoorden zijn een stuk specifieker dan standaard trefwoorden. Ze bestaan uit 3 of meer zoekwoorden. Zo word je gevonden op heel specifieke onderwerpen en neem je het populairste zoekwoord meteen mee. Wees dus beschrijvend en mix trefwoorden met longtail trefwoorden.

Bijvoorbeeld:
Niet alleen: Vakantie Thailand – Maar ook: Vakantie Thailand 3 weken met kinderen
Niet alleen: Glazenwasser – Maar ook: Glazenwasser gezocht Apeldoorn

Bij een tekst over spijkerbroeken kun je dus een mix maken van de zoekwoorden: mooie spijkerbroeken - zwarte spijkerbroeken - mooie zwarte spijkerbroeken online kopen - spijkerbroeken kopen – hippe spijkerbroek - et cetera.

“Mooie zwarte spijkerbroeken online kopen” is een vorm van een long-tail trefwoord. Je scoort hierin zowel het trefwoord “Spijkerbroeken” en “Spijkerbroek” als ook “Zwarte spijkerbroeken”, als “Spijkerbroeken online” (en alle andere varianten) en ook tot op zekere hoogte “Mooie spijkerbroeken”.

7. Verras de bezoeker visueel

Creëer rijke pagina’s. Gebruik naast tekst ook afbeeldingen, video’s, infographics, quotes, et cetera. Dat maakt een pagina niet alleen overzichtelijker en prettiger, maar bezoekers blijven ook langer op de website. Hoe langer ze blijven, hoe belangrijker Google jouw website gaat vinden!

8. Maak een knaller van een Homepage

De Homepage is jouw visitekaartje. Het is belangrijk dat er tekst op aanwezig is, maar het hoeven hier niet persé 250 woorden te zijn. Belangrijker is dat de pagina er goed uit ziet voor de bezoeker en effectief is. Een bezoeker beslist in een paar seconden of hij op je website blijft of vertrekt. Wees dus duidelijk over je doel/diensten en zorg voor een goede Call To Action.

Pro tip:
Checklist voor een goede Homepage:

  • • Maak direct duidelijk waar je bent als bezoeker en wat je op deze site kunt doen. De bezoeker neemt hiervoor maximaal 2 á 3 seconden de tijd.
  • • De HTML titel en pagina titel moeten erg sterk zijn en de belangrijkste trefwoorden bevatten.
  • • Zorg dat er een intro aanwezig is.
  • • Creëer een duidelijke Call To Action.
  • • Ook op de Homepage geldt; maximaal 1 paginatitel/Heading 1.

9. Goede inkomende links

Relevante links van andere websites naar jouw site waren ooit heel belangrijk voor de ranking van je site in Google. Hoe meer links, hoe beter, was vaak het motto. Tegenwoordig zijn deze ‘backlinks’ minder belangrijk en kijkt Google sterk naar de kwaliteit van de inkomende links. De enige links naar jouw site die je positie in Google versterken, zijn backlinks vanaf websites die zelf een goede reputatie bij Google hebben en zelf dus ook goed scoren. Ook belangrijk is dat de website die naar jou linkt echt relevant is voor jou. Links dienen daarom een goede ‘anchortekst’ te hebben (dat is de tekst die klikbaar is gemaakt naar jouw website). Zorg ervoor dat dit een trefwoord is, niet de woorden ‘klik hier’ want die geven geen waarde aan jouw website.

Pro tip:
Checklist goede inkomende links:

  • • Van belangrijke en relevante websites.
  • • Van leveranciers.
  • • Bij voorkeur afkomstig van een pagina of tekst die relevant is voor jou, met een hyperlink waarin een belangrijk trefwoord is opgenomen.
  • • Koop links niet en wees voorzichtig met linkruil. Stop geen/weinig tijd in linkpagina’s en doe niet aan A-B-C links.
  • • Link ook af en toe vanuit social media berichten naar relevante pagina’s op je website. Dit ziet Google ook steeds meer als inkomende link en je haalt je doelgroep weer even naar je website.

Voorbeeld inkomende link:
Een slotenmaker in Amsterdam kan een link op de website van Amsterdam.nl krijgen op een pagina die gaat over ‘buitengesloten worden van huis’, met in de tekst de hyperlink ‘slotenmaker in Amsterdam’.

10. Zorg voor relevante interne links

Interne links zijn weer een ander type link; die creëer je zelf. Zorg binnen je website voor links tussen de verschillende pagina’s en doe dat juist wel met belangrijke trefwoorden. De bezoeker blijft namelijk op jouw site, dus Google ziet zo dat bezoekers op belangrijke trefwoorden klikken en binnen jouw website vinden wat ze zoeken voor dat trefwoord. Probeer dus links als ‘Klik hier’, ‘Lees meer’, et cetera te voorkomen.  

11. Let op bij externe links

Link je zelf vanaf jouw website naar externe websites, zorg dan dat deze altijd openen in een nieuw tabblad of venster. Anders raak je jouw bezoeker kwijt. Zorg er ook voor dat de hyperlink geen trefwoorden bevat die voor jou belangrijk zijn.

Voorbeeld externe link:
Je hebt een hoveniersbedrijf en op je website staat een pagina over tuinhuisjes. Om voorbeelden te laten zien van tuinhuisjes wil je linken naar de website van de leverancier. In de zin ‘Bekijk de mooiste tuinhuisjes die ons hoveniersbedrijf voor u kan bouwen’ wil je niet dat het voor jou belangrijke trefwoord ‘tuinhuisjes’ naar de leverancier linkt. Want dan verliest dat woord voor jou aan waarde. Maak daarentegen het woord ‘bekijk’ klikbaar als externe link.

12. Optimale websitesnelheid

De snelheid van je website is tegenwoordig erg belangrijk. Je kan dit zelf controleren door je website of een specifieke webpagina in Google Page Speed te analyseren.
Je krijgt een score te zien en daaronder een lijst met tips hoe je je websitesnelheid kunt verbeteren.

Veel punten kunnen door een websitebouwer worden aangepast.

Pro tip:
Wat kun je zelf doen om de websitesnelheid te verbeteren?

  • • Afbeeldingen zo klein mogelijk maken voor je foto’s uploadt (maar wel zodat de kwaliteit nog goed blijft, dus ook niet te klein).
  • • Niet te veel plug-ins installeren op je website.

13. Optimaliseer de afbeeldingen op je website

Zorg dat je nooit afbeeldingen uploadt naar je website die niet van tevoren een goede bestandsnaam hebben meegekregen. Want ook dat ziet Google. Na het uploaden kun je foto’s ook een goede alt-tag meegeven.

Checklist voor optimale afbeeldingen:

  • • Bestandsnaam = Omschrijving van de foto en proberen trefwoorden te verwerken. Niet te lange tekst
  • • Geef de afbeelding na het uploaden ook een alt-tag mee. Dit is per CMS verschillend. De alt-tag mag hetzelfde worden als de bestandsnaam.
  • • Heb je al allerlei foto’s geüpload op je website zonder hier allemaal rekening mee te houden? Maak er dan een project van dat je de foto’s opnieuw uploadt, met juiste grootte en bestandsnaam, waarna je de oude foto’s verwijdert. Je kunt dit pagina voor pagina aanpakken.
  • • Verklein de afbeeldingen voor je ze uploadt (zie tip 12).

14. Reviews, recensies en interactie op je website

Als je een nieuwe telefoon of een televisie gaat kopen, hoe bepaal je dan welk product je koopt? Of je zoekt een restaurant voor een speciale gelegenheid, hoe bepaal je waar je gaat eten? Aan de hand van recensies natuurlijk! En zo komen klanten ook terecht op jouw website; vanwege recensies. Vraag je klanten daarom altijd of ze een recensie willen achterlaten op Google Mijn Bedrijf, op Facebook en op andere relevantie recensiewebsites.

Daarbij is het belangrijk om altijd te reageren op recensies. Bedank negatieve recensenten vriendelijk voor hun feedback en geef aan dat je het issue via een privékanalen zal proberen op te lossen (en doe dat natuurlijk ook). Bij positief resultaat; vraag of de klant onder zijn recensie wil laten weten dat het is opgelost.
Ook bij positieve recensies; reageer met een bedankje.

Schrijf je blogs op je website? Stimuleer bezoekers dan om onder artikelen te reageren. Google ziet dat er interactie plaatsvindt op je website en zo scoor je punten.

15. Meten is weten

  • • Installeer Google Analytics of een ander statistieken platform op je website zodat je weet hoeveel bezoekers je hebt, waar bezoekers vandaan komen, etc.
  • • Contoleer of je bezoekersaantallen groeien of dalen en vergelijk hiervoor de cijfers met dezelfde periode vorig jaar. Dus niet: oktober met september. Maar wel: oktober 2018 met oktober 2017. Soms hangen bezoekersaantallen nauw samen met hoogseizoenen, vakantieperiodes, feestdagen, etc.

16. Stimuleer de conversies op je site

  • • Zorg dat je bezoekers leidt/stuurt naar de juiste pagina op je website, bijvoorbeeld een contactformulier, een offerte pagina of een pagina om een bepaald product te bestellen.
  • • Zorg dat elke pagina minimaal 1 call to action heeft die naar jouw belangrijke conversiepagina(‘s) leidt. Middels een klikbare interne link of middels een opvallende button.
  • • Meet je conversies in Google Analytics zodat je weet waar je goede leads vandaan komen. Dit kun je heel nauwkeurig instellen en bijhouden in Google Analytics

17. Heb je een WordPress site? Maak je leven makkelijker met Yoast!

Veel websites zijn gebouwd in WordPress. De WordPress plugin Yoast helpt je bij het controleren van de basis SEO punten bij elke pagina op je website. Installeer de Yoast plugin en je kunt snel zien of de HTML titels en Meta descriptions niet te lang of te kort zijn, of de trefwoorddichtheid goed is, of berichten lang genoeg zijn en meer. Bovendien helemaal gratis. 

18. Check 'broken links'

Check of de diverse interne en externe links nog werken. Soms kom je erachter dat een link niet meer werkt of naar de verkeerde pagina gaat. Zo kun je bezoekers kwijt raken en dan is natuurlijk zonde.

Pro tip: met deze tool inventariseer je gratis de 'broken links' op de gehele website.

19. Last but not least

Loop minimaal één keer per jaar je gehele website door en bekijk de website als een bezoeker. Heeft elke pagina een duidelijke call to action? Is de blogpagina netjes opgemaakt? Et cetera.
Waarschijnlijk zie je dan weer heel andere punten op de website die je kunt verbeteren én je kunt alle nieuwe kennis van het afgelopen jaar toepassen!

Zo stoom je jouw website klaar om goed gevonden te worden in Google!

Heb je vragen? Stel ze onder dit artikel. Kun jij wel wat hulp gebruiken bij de SEO en Online Marketing van je website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

10 Redenen om voor WebNomad te kiezen:

Ervaren online marketeer & tekstschrijver
Scherpe prijzen
Volop persoonlijke aandacht
Geen langlopende contracten
Betaalbaar en betrouwbaar
Uitgebreide wenseninventarisatie
Meetbare resultaten
Rapportages en persoonlijke evaluaties
Maatwerk
Klanttevredenheid is onze toprioriteit

Geef een reactie

You have to agree to the comment policy.